Tulcea de odiniora [2] - Situl arheologic Noviodunum

Tulcea de odiniora [2]

In epoca moderna, Tulcea, la fel ca si celelalte orase care se aflau sub stapanire otomana, a avut un centru comercial, cunoscut sub numele de „Bazarul turcesc” si care este destul de putin cunoscut.

Tulcea Bazar

In scrierile sale, cand vorbeste despre  Tulcea, Nicolae Iorga descrie multietnismul si „tarcata expozitie etnografica” din targul dominat de comert.
Dupa desfiintarea „monopolului comercial otoman” prin pacea de la Adrianopol din 1929, Tarile romane aveau ocazia sa participe mai activ la comertul international. Astfel, prin liberalizarea circulatiei in Marea Neagra si pe Dunare, a sporit si numarul navelor sub pavilion francez, italian, englez, austriac etc., iar infiintarea Comisiei Europene a Dunarii (1856) a creat conditiile pentru revenirea oraselor si porturilor dobrogene in comertul international. Noua situatie a dus la revigorarea porturilor de la Dunare – Silistra, Cernavoda, Harsova, Macin, Isaccea, Tulcea, Mahmudia si la modernizarea cailor de comunicatie.

Asezat la intretaierea unor vechi drumuri comerciale, pe apa si pe uscat, orasul si portul s-au nascut in amfiteatrul creat de cele sapte coline. Nicolae Iorga scria in notele sale de calatorie despre „pravaliile bulgaresti, grecesti, evreiesti si turcesti gramadite la mica distanta de malul Dunarii”, iar imaginea cafenelelor Tulcei evidentiata de marele istoric este sugestiva privind diversitatea etnica specifica acestui targ: „Se insirau pe scaune, unele langa altele, caciuli bulgaresti, caciuli mocanesti, palarii taranesti, palarii orasenesti, fesuri turcesti, turbane tataresti si hainele corespunzatoare intr-o tarcata expozitie etnografica”.

Picture 003

Comisia Europeana a Dunarii (CED) constituita, in urma cu 150 de ani, la Sulina, pentru a facilita „libera navigatie”  pe Dunare a contribuit semnificativ la modernizarea Tulcei. Specialistii britanici care au proiectat orasul si portul Sulina, precum si Canalul Sulina au contribuit ;i la modernizarea portului Tulcea.  Astfel, golful, care cuprindea actuala faleza si toata zona centrala a actualului municipiu, a fost secata de inginerii britanici. In scurt timp, in locul golfului s-a construit centrul comercial al Tulcei cunoscut intai sub numele de „Bazarul turcesc”,  apoi si sub denumirea  „Sub coloane”, nume ce se pastreaza si azi.
In secolul al XIX-lea, de o parte si de alta a strazii Stefan cel Mare, acum strada Unirii, la doi pasi de malul Dunarii, unde acostau corabiile, comerciantii turci, evrei, greci sau armeni au cladit, un complex comercial „format din 72 de coloane, care adaposteau 41 de imobile”, din care cele mai multe erau cu etaj. La parter se aflau pravaliile de sub coloane, iar la etaj erau locuintele proprietarilor.
Tulcea_sub_coloane(9)

Tulcea_Bazar_(3) Imaginile au fost preluate din: V. Postelnicu, Tulcea de altadata, f.a., Tulcea.
Bazarul turcesc a sfarsit trimis in istorie, de buldozerele regimului comunist, prin dispozitia Consiliului de ministrii din 1963 si al Ordinului Sfatului Popular al orasului Tulcea. In memoria colectiva, blocul construit in anii ’70, pe Strada Unirii a fost botezat de localnici „Sub coloane”. Astfel, Tulcea, a pierdut un monument extrem de valoros si unic, „cum numai in unele orase balcanice din fosta Iugoslavie si Bulgaria (n.n.), rar, mai gasesti”.

Pana in anul 2000, pe un post local se dadea un interviu cu Nicolae Georgescu Tulcea (sper ca nu am gresit numele persoanei), care a fost in mai multe legislaturi din perioada interbelica, senator si deputat de Tulcea. Acesta facea precizarea, ca la Tulcea, a existat  al doilea bazar ca marime din Europa!!!!!!!!!!

N. Darascu, ulei pe panza Muzeul de Arta ICEM Tulcea

N. Darascu, ulei pe panza Muzeul de Arta ICEM Tulcea  http://asalt.tripod.com/g_tulcea02_muzeu.htm

Despre Bazar puteti citi si aici:

http://art-historia.blogspot.com/2009/05/bazarul-din-tucea.html

Imaginile cu Tulcea veche au fot preluate de aici: http://lusil.blogspot.com/2007/10/tulcea-de-alta-data.html

× Pana acum nimeni nu si-a exprimat opinia referitor la acest articol

Spune-ne opinia ta